De Staat van het (Passend) Onderwijs

Icoon - Bericht

De Inspectie van het Onderwijs kwam deze week met de Staat van het Nederlandse Onderwijs. Wat opvalt is het grote kwaliteitsverschil tussen scholen. Vergelijkbare leerlingen presteren op de ene school beter dan op de andere. Wat maakt de ene school dan beter dan de andere? De rapportage gaat ook in op Passend Onderwijs. Verheugend is dat sinds de invoering van passend onderwijs leerlingen met een ondersteuningsbehoefte vaker in het regulier onderwijs blijven. Leraren en schoolleiders zoeken actief naar passend onderwijs voor deze leerlingen. Er is bij hen ook behoefte zich professioneel te ontwikkelen. Met name willen ze meer weten en begrijpen over het gedrag en de sociale en emotionele ontwikkeling van de leerlin­gen. Verder geven zowel directeuren als intern begelei­ders en zorgcoördinatoren aan minder bureaucratie te ervaren dan vóór de invoering van passend onderwijs. Bureaucratie ervaren ze nog wel als ze afstemmen met jeugdhulp (verlening) of een toelaatbaarheidsverklaring aanvragen. Leerkrachten noemen de groepsgrootte en werkdruk als ongunstige randvoorwaarden voor passend onderwijs.

Meer informatie vindt u in de Staat van het Onderwijs.