Publicatielijst
2020
Eindrapport en samenvatting evaluatie passend onderwijs
- Ledoux, G. & Waslander, S., m.m.v. Eimers, T. (2020). Evaluatie passend onderwijs. Eindrapport Mei 2020. Amsterdam: Kohnstamm Instituut | Tilburg: TIAS School for Business and Society, Tilburg University| Nijmegen: KBA Nijmegen
- Ledoux, G. & Waslander, S., m.m.v. Eimers, T. (2020). Samenvatting Evaluatie Passend Onderwijs. Amsterdam: Kohnstamm Instituut | Tilburg: TIAS School for Business and Society, Tilburg University | Nijmegen: KBA Nijmegen
Rapporten
- Aarsen, E. van, Suijkerbuijk, A., Smeets, E., Kennis, R., Weijers, D., Koopman, P. & Ledoux, G. (2020). Extra analyses ten behoeve van de Evaluatie Passend onderwijs. Utrecht: Oberon / Nijmegen: KBA / Amsterdam: Kohnstamm Instituut.
- Boer, A.A. de (2020). Evaluatie passend onderwijs. Sectorrapport speciaal onderwijs. Groningen: Rijksuniversiteit Groningen.
- Eimers, T., Jenniskens, T, & Kennis, R. (2020). Passend onderwijs in de praktijk, deel 5: casestudies in het middelbaar beroepsonderwijs, ronde 2017 en ronde 2018. Nijmegen: KBA Nijmegen.
- Kennis, R., Eimers, T., Roelofs, M., Walraven, M., Van Eck, P., & Exalto, R. m.m.v. Koopman, P. (2020). Impact van verevening. Mate waarin en wijze waarop de verevening zware ondersteuning het beleid van samenwerkingsverbanden passend onderwijs en scholen beïnvloedt. Nijmegen: KBA Nijmegen / Utrecht: Oberon
- Koopman, P. & Ledoux, G. (2020). Secundaire analyses: Schoolloopbanen van leerlingen met en zonder extra ondersteuningsbehoeften in de periode 2014-2018. Amsterdam: Kohnstamm Instituut.
- Ledoux, G., Van Eck, P., van der Hoeven, J., van der Stege, H. (2020). Passend onderwijs in de praktijk deel 2. Casestudies in het primair en voortgezet onderwijs, ronde 2017. Amsterdam: Kohnstamm Instituut / Utrecht: Oberon / Rotterdam: CED Groep.
- Ledoux, G., Van Eck, P., Schoevers, E., Van Aarsen, E., Van der Grinten, M., & Bomhof, M. (2020). Centrale thema’s in de Evaluatie Passend onderwijs. Deel 3: Onderzoek naar de impact van passend onderwijs op leerlingen, de rol van samenwerkingsverbanden, en de verbinding van onderwijs en jeugdhulp. Amsterdam / Utrecht: Kohnstamm Instituut / Oberon
- Ledoux, G. & Smeets E. (2020). Centrale thema’s in de Evaluatie Passend onderwijs. Deel 2: Onderzoek naar toewijzing van ondersteuning en hulp op maat, dekkend aanbod en het schoolondersteuningsprofiel, en competenties en ondersteuning van leraren. Amsterdam / Nijmegen: Kohnstamm Instituut / KBA.
- Ledoux, G., Vaessen, A., Exalto, R., Van Eck, P., Walraven, M., Van der Hoeven, J., Van der Stege, H. (2020). Passend onderwijs in de praktijk deel 3. Casestudies in het primair en voortgezet onderwijs, ronde 2018.
Amsterdam: Kohnstamm Instituut / Utrecht: Oberon / Rotterdam: CED Groep. - Van Aarsen, E., Suijkerbuijk, A., Heijsters, L. (2020). Schoolbesturen en passend onderwijs. De rol van schoolbesturen in en hun visie op passend onderwijs. Utrecht: Oberon
- Waslander, S. (2020) Passend onderwijs in pers en politiek. 1.8.2014 – 1.8.2019. Eindrapport. TIAS: School for Business and Society
2019
Rapporten
- Boer, A.A., de (2019). Extra ondersteuning Gronings voortgezet onderwijs. Een praktijkgericht onderzoek naar de inzet van ondersteuningsarrangementen bij leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte in Groningen. Groningen: Rijksuniversiteit Groningen, afdeling Orthopedagogiek.
- Eimers, T., & Kennis, R. (2019). Passend onderwijs in het mbo: derde meting monitor. Nijmegen: KBA Nijmegen.
- Ledoux, G., Smeets, E., Weijers, D. (2019). Monitor scholen. Passend onderwijs in het primair, voortgezet en speciaal onderwijs. Amsterdam: Kohnstamm Instituut / Nijmegen: KBA Nijmegen.
- Ledoux, G. & Waslander, S. (2019). Stand van zaken Evaluatie Passend Onderwijs. Deel 5: Tussenstand. Amsterdam/Tilburg: Kohnstamm Instituut/TIAS School for Business and Society.
- Ledoux, G., Weijers, D., Weijers, S., Exalto, R., Smeets, E. (2019).
Basisondersteuning in passend onderwijs deel 2. Verschillen tussen scholen en samenwerkingsverbanden in de praktijk. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. - Smeets, E., Ledoux, G., & Van Loon-Dikkers, L. (2019). Passend onderwijs op school en in de klas. Tweede meting in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Nijmegen: KBA Nijmegen / Amsterdam: Kohnstamm Instituut.
- Smeets, E., Ledoux, G., & Van Loon-Dikkers, L. (2019). Passend onderwijs op school en in de klas. Tweede meting in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Bijlagen. Nijmegen: KBA Nijmegen / Amsterdam: Kohnstamm Instituut.
- Van Aarsen, E., Suijkerbuijk, A., Van Eck, P., Weijers, S., Walraven, M. (2019). Monitor samenwerkingsverbanden 2018. De voortgang van passend onderwijs in 2018 volgens leidinggevenden. Utrecht: Oberon.
- Vegt, A.L. van der (2019). Pilot extra ondersteuning Samenwerkingsverband Zuid-Holland West. Evaluatie na de tweejarige pilot, conceptrapportage. Utrecht: Oberon.
- Weijers, S., Roelofs, M, Kieft, M., Exalto, R. & Suijkerbuijk, A. (2019).
3 jaar ervaring met nieuw beleid lwoo, eindrapportage van het voortgangsonderzoek naar opting out lwoo. Utrecht/Nijmegen: Oberon/KBA Nijmegen.
Artikelen
- Bomhof, M., & Walraven, M. (2019, oktober). Aansluiting onderwijs en jeugdhulp: work in progress. Gepubliceerd in het vakblad Beter Begeleiden van de LBBO.
- Eck, P. van, & Exalto, R. (2019, november). De positie van ouders in passend onderwijs. Gepubliceerd in PO-Magazine (jaargang 7, nummer 5).
2018
Rapporten
- Bierkens, I.C., & Zoontjens, P.J.J. (2018). De zorgplicht in passend onderwijs en de juridische handhaving daarvan. Amsterdam: Kohnstamm Instituut.
- Eimers, T., & Kennis, R. (2018). Evaluatie passend onderwijs. Sectorrapport mbo. Nijmegen: KBA Nijmegen.
- Grinten, M. van der, Walraven, M., Kooij, D., Bomhof, M., Smeets, E., & Ledoux, G. (2018). Landelijke inventarisatie aansluiting onderwijs en jeugdhulp 2018. Utrecht/Nijmegen/Amsterdam: Oberon/ KBA Nijmegen/Kohnstamm Instituut. (Eindrapport, bijlagen en factsheet.)
- Heim, M., Weijers, S. (2018). Basisondersteuning in passend onderwijs. Verschillen tussen scholen en samenwerkingsverbanden en de (on)wenselijkheid van een landelijke norm voor basisondersteuning. Amsterdam/Utrecht: Kohnstamm Instituut/Oberon.
- Koopman, P.N.J., Eck, P. van, & Boer, A. de (2018). Kinderen met Downsyndroom in het onderwijs. Periode 2008/09 – 2017/18. Amsterdam/Utrecht: Kohnstamm Instituut/Oberon.
- Koopman, P.N.J., & Ledoux, G. (2018). Kenmerken van leerlingen in het speciaal basisonderwijs tussen 2008 en 2018. Amsterdam: Kohnstamm Instituut.
- Koopman, P.N.J., & Ledoux, G. (2018). Trends in verwijzingen speciaal onderwijs 2011-2017. Amsterdam: Kohnstamm Instituut.
- Ledoux, G., & Waslander, S. (2018). Stand van zaken Evaluatie Passend Onderwijs Deel 4: Governance in de samenwerkingsverbanden. Amsterdam: Kohnstamm Instituut.
- Smeets, E. , Boer, A. de (2018). Onderwijs aan leerlingen met visuele, auditieve of communicatieve problematiek. Nijmegen/Groningen: KBA Nijmegen/Rijksuniversiteit Groningen, afdeling Orthopedagogiek.
- Smeets, E., & Veen, D. van (2018). Samenwerking tussen onderwijs, gemeenten en jeugdhulp. Onderzoek naar succesfactoren in praktijkvoorbeelden. Nijmegen/Zwolle: KBA Nijmegen/Hogeschool Windesheim – NCOJ.
- Veen, D. van, Rietdijk, S., Hoeven, J. van der, Ganesh, S., Huizenga, P., & Steenhoven, P. van der (2018). Samenwerking tussen vso en vo en geïntegreerde voorzieningen voor specialistische onderwijszorg. Praktijkgericht onderzoek naar samenwerking tussen scholen voor voortgezet speciaal onderwijs en scholen voor voortgezet onderwijs. Zwolle/Amsterdam/Rotterdam: Hogeschool Windesheim/NCOJ/CED Groep.
Artikelen
- Waslanders, S. (2018, 20 februari). Passend onderwijs in pers en politiek. Gepubliceerd op https://didactiefonline.nl/artikel/passend-onderwijs-in-pers-en-politiek.
Presentaties
- Eck, P. van (2018, 15 juni). Presentatie op de ORD over de keuzevrijheid van ouders van kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte.
- Boer, A. de, & Smeets, E. (2018, 15 juni). Presentatie op de ORD over ondersteuning aan cluster 1 en 2 leerlingen in het reguliere onderwijs. Ervaringen van ouders en leerlingen.
- Ledoux, G. (2018, 15 juni). Presentatie op de ORD over de resultaten van de evaluatie in het mbo.
- Ledoux, G. (2018, 15 juni). Presentatie op de ORD over enkele resultaten van de evaluatie in primair en voortgezet onderwijs.
- Loon-Dikkers, L. van, Smeets, E., Boer, A. de, Rossen, L., & Guuske Ledoux (2018, 15 juni). Presentatie op de ORD door Liselotte van Loon over leerlingen in het passend onderwijs.
2017
Rapporten
- Boer, A. de, & Kuijper, S. (2017). De stem van de leerling over extra ondersteuning. Ervaringen van leerlingen in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs met extra ondersteuning. Groningen: RUG.
- Eck, P. van, Rietdijk, S., Van der Linden, C. (2017). Keuzevrijheid van ouders van kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte binnen passend onderwijs. Utrecht/Rotterdam: Oberon/CED-groep.
- Eimers, T., & Kennis, R. (2017). Passend onderwijs in het mbo: tussenbalans. Tweede meting monitor. Nijmegen: KBA.
- Heim, M, Wellner, H., & Elshof, D. (2017). Passend onderwijs bureaucratisch? Tweede vervolgmeting ervaren bureaucratie in de school. Amsterdam: Kohnstamm Instituut.
- Ledoux, G. (2017). Stand van zaken Evaluatie Passend Onderwijs. Deel 3: Wat betekent passend onderwijs tot nu toe voor leraren en ouders? Amsterdam: Kohnstamm Instituut.
- Ledoux, G., Kuiper, E., Oomens, M., Bomhof, M. & Wijs, F. de. (2017)
Governance in de samenwerkingsverbanden passend onderwijs.
Amsterdam/Utrecht: Kohnstamm Instituut/Oberon. - Linden, C. van der, Stege, H. van der, & Hoeven, J. van der. (2017). Past elke leerling in passend onderwijs? Een casestudie naar passend aanbod en het ontwikkelingsperspectief. Rotterdam: CED-groep.
- Loon-Dikkers, L. van, Heurter, A., & Ledoux, G. (2017). Ervaren bureaucratie en tevredenheid passend onderwijs. Meningen van po- en vo-ouders en mbo-studenten, schooljaar 2015-2016. Amsterdam: Kohnstamm Instituut.
- Smeets, E., Boer, A. de, Van Loon-Dikkers, L., Rissen, L. & Ledoux, G. (2017). Passend onderwijs op school en in de klas. Eerste meting in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Nijmegen: KBA.
- Veen, D. van, Bosdriesz, M., Florian, L., Huizinga, P., Kuijs, K., Smeets, E., & Steenhoven, P. van der. (2017). Geïntegreerde voorzieningen voor specialistische onderwijszorg in samenwerkingsverbanden passend onderwijs (primair onderwijs). Zwolle: Hogeschool Windesheim/NCOJ.
- Van Aarsen, E., Weijers, S., Walraven, M., & Bomhof, M. (2017). Monitor samenwerkingsverbanden 2016. De voortgang van passend onderwijs volgens swv-directeuren. Utrecht: Oberon.
- Veen, D. van, Huizinga, P., Steenhoven, P. van der (2017). Monitor gemeenten en passend onderwijs. Bestuurlijk overleg en de afstemming met jeugdhulp. NCOJ.
- Waslander, S. & Buwalda-Groeneweg, E. (2017). Passend onderwijs in pers en politiek. Deel 1. Tilburg: TIAS School for Business and Society.
Artikelen
- Graas, D., & Ledoux, G. (2017). Kinderen met een licht verstandelijke beperking in het passend onderwijs: terugblik op een actuele onderwijs- en zorgvraag. In: Huizinga, M., Graas, D., & Bexkens, A. (red.). Kinderen met een licht verstandelijke beperking in het passend onderwijs. Visie op ondersteuning in de klas. Antwerpen/Apeldoorn: Garant.
- Linden, C. van der, Stege, H. van der, & Hoeven, J. van der (2017, 14 september). Grenzen aan Passend onderwijs. Een casuïstisch onderzoek. Gepubliceerd op https://didactiefonline.nl/artikel/grenzen-aan-passend-onderwijs-een-casustisch-onderzoek.
- Van Aarsen, E. (2017, 15 september). Samenwerkingsverbanden tevreden met voortgang passend onderwijs. Gepubliceerd op https://didactiefonline.nl/artikel/samenwerkingsverbanden-tevreden-met-voortgang-passend-onderwijs.
- Smeets, E., & Boer, A. de (2017, 15 september). Passend onderwijs op de werkvloer? Gepubliceerd op https://didactiefonline.nl/artikel/passend-onderwijs-op-de-werkvloer.
2016
Rapporten
- Boer, A. de, & Van der Worp, L. (2016). Impact van passend onderwijs op het SO-SBO-VSO. Groningen: Rijksuniversiteit Groningen.
- Eimers, T., Kennis, R., & Voncken, E. (2016). Naar een nieuwe bekostigingssystematiek voor lwoo en praktijkonderwijs. Nijmegen: KBA.
- Eimers, T., Ledoux, G., & Smeets, E. (2016). Passend onderwijs in de praktijk. Casestudies in het primair en voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs. Nijmegen: KBA.
- Heim, M. , Ledoux, G., Elshof, D. & Karssen, M. (2016). Ingeslagen paden. De samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs en hun nieuwe procedures voor de toewijzing van onderwijsondersteuning. Eenmeting 2016. Amsterdam: Kohnstamm Instituut.
- Koopman, P., & Ledoux, G. (2016). Factsheet 1. Leerlingen in speciaal en regulier onderwijs. Amsterdam: Kohnstamm Instituut.
- Ledoux, G. (2016). Stand van zaken Evaluatie Passend Onderwijs. Deel 1: beginsituatie en vooruitblik. Amsterdam: Kohnstamm Instituut.
- Ledoux, G. (2016). Stand van zaken Evaluatie Passend Onderwijs. Deel 2: Eerste ervaringen met de stelselverandering. Amsterdam: Kohnstamm Instituut.
- Meer, J. van der (2016). De bomen en het bos. Leraren en ouders over passend onderwijs. Amsterdam: Kohnstamm Instituut.
- Smeets, E. & Van Veen, D., m.m.v. Van der Steenhoven, P. (2016). Monitor Ondersteuningsaanbod. Ondersteuning voor leerlingen en teamleden in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs, speciaal onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs, schooljaar 2015-2016. Nijmegen: KBA.
- Veen, D. van, Huizinga, P., & Steenhoven, P. van der (2016). Passend onderwijs en de lerarenopleidingen. Zwolle: Hogeschool Windesheim/NCOJ.
- Weijers, S., Walraven, M., Damstra, G., Roelofs, M., Van der Meijs, M., Voncken, E., & Heim, M. (2016).
Op weg naar nieuw beleid lwoo. Voortgangsonderzoek naar opting out lwoo. Utrecht/Nijmegen/Amsterdam: Oberon/KBA/Kohnstamm Instituut.
Artikelen
- Ledoux, G. (2016). Passend onderwijs: aanleiding, totstandkoming en beoogde doelen. De Nieuwe Meso, 3, nr 3, 56-61.
- Kuiper, E., & Ledoux, G. (2016). Het woud van regels en verplichtingen: opgeschoond of opgeschoven? De Nieuwe Meso, 3, nr 3, 62-67.
- Loon-Dikkers, L. van, & Ledoux, G. (2016). Worden ouders beter van passend onderwijs? De Nieuwe Meso, 3, nr 3, 68-73.
- Ledoux, G., Van Loon-Dikkers, L., Smeets, E., & van den Berg, F. (2016). Moet de leraar een orthopedagoog worden? Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 55, 549-564.
2015
Rapporten ‘kortetermijnevaluatie’
- Eimers, T., Roelofs, M., Walraven, M., & Wolbers, M.H.J. (2015). Passend Onderwijs MBO van start! Korte termijn evaluatie passend onderwijs. Kenniscentrum Beroepsonderwijs Arbeidsmarkt / ITS, Radboud Universiteit, 2015.
- Koopman, P., Ledoux, G., Karssen, M., Van der Meijden, A., & Petit, R. (2015). Vervolgmeting 1 Kengetallen Passend Onderwijs. Amsterdam: Kohnstamm Instituut.
- Kuiper, E., Dikkers, L., Ledoux, G., Van den Berg, E., & Bos, W. (2015). Feitelijke en ervaren bureaucratie. Nulmeting in het kader van de kortetermijnevaluatie passend onderwijs. Amsterdam: Kohnstamm Instituut/Stichting Economisch Onderzoek.
- Kuiper, E., Dikkers, L., Emmelot, Y., & Ledoux, G. (2015). Tevredenheid van ouders voor de start van passend onderwijs. Nulmeting kortetermijnevaluatie passend onderwijs. Amsterdam: Kohnstamm Instituut.
- Kuiper, E., van Loon-Dikkers, L., & Ledoux, G. (2015). Vervolgmeting ervaren bureaucratie passend onderwijs. Onderzoek bij scholen en ouders in het kader van de kortetermijnevaluatie passend onderwijs. Amsterdam: Kohnstamm Instituut.